Vytisknout
Kategorie: Dílna

Nebojte se VLIESU

Vlies je syntetická tkanina podobná modelářskému papíru. Oproti papíru má rub a líc a je mnohem

pevnější v tahu po směru lét. Hmotnostně odpovídá středně těžkému papíru. Navíc je možno VLIES

vypínat teplem jako klasickou fólii. 

Jak tedy potahovat tímto materiálem?

Jsou dva postupy jak VLIES přichytit na křídlo. První způsob spočívá v nanesení Balsalocku na

očištěnou kostru a pak přižehlení VLIESU. Druhý způsob je stejný jako u papíru, tj přilepení

lepicím lakem.

Nejlépe se osvědčil první způsob. Proto budu popisovat ten.

V první řadě je nutno kostru křídla pořádně ofoukat a očistit od pil. Po obvodu a na nosníky

naneseme Balsalock. Pozor, nesmí se ředit. Jakékoliv zředění má za následek špatné přichycení

Vliesu k povrchu. Připravíme si dva kousky potahu. Na horní a dolní část křídla. Nejprve

potahujeme spodní a pak horní část. Při podrobném prohlídnutí je vidět, že VLIES má jednu stranu

hladnou a druhou chlupatou. Musíme ho přižehlovat hladkou stranou ven. Teplotu nastavíme asi na

120°C. VLIES snese dost velkou teplotu. Nemusíte mít strach z propálení. Nyní po obvodu a na

nosníky přižehlíme spodní díl. Pak vrchní. Vrchní musí mít malý přesah přes spodní. Po důkladném

nažehlení nastavíme o něco větší teplotu a žehličkou nebo horkovzdušnou pistolí opatrně potah

vypneme. Nyní je potřeba potah prolakovat. Štětcem naneseme lepicí lak, aby se potah přichytil i k

žebrům. Lepicím lakem lakujeme 2x. Pak je nutno nanést vrchní lesklý lak. Ten musí být trochu

hustší. VLIES je porézní a některé otvory jsou větší. Lakem je nutné tyto otvory zaplnit.

Někdy se stane, že po nalakování jsou na povrchu chloupky. Ty ponecháme až do posledního

lakování. Před posledním lakováním očištíme povrch velice jemným smirkem. Pak nalakujem.

Pokud není povrch hladký a jsou vněm ještě dírky, opakujeme lakování hustým lesklým lakem.

Po důkladném proschnutí můžeme nanést barvu. Osvědčila se akrylátová barva od firem

Duplicolour a Motip.

Výsledný povrch je velice pevný a křídlo podstatně tužší než při potahování fólií. I letové vlastnosti,

zvláště při malých rychlostech, jsou podstatně leší než s fólií.

Na fotografiích můžete vidět potažený model před barevnou úpravou a s barevnou úpravou.

Autor:

Jan Polena

Zobrazeno: 5036